artists|

Gijs van Poecke

Gijs van Poecke sees his artistry as the modern interpretation of the Shaman. To him it was the totem that was the starting point of sculpture. He draws a connection between a mythological image (painting, stories or statues) and a totem. Because of this he would like to approach his sculptures as modern totems. Because he brings the sculptures from this subconscious, which is at first then still fantasy in his own world, to reality he indirectly influences the subconscious of the viewer.

To him it is important that his work always has a mythological potential. He plays with an abstract and mystical functionality of the objects to awaken the fantasy of the viewer. The viewer becomes invited to give his own interpretations to the work and build a personal connection. For Van Poecke is the mythological potential crucial to generate a powerful and almost inhuman energy within the viewer. Through little details Van Poecke brings a lot of dynamic into his work through which within the mind of the spectator the sculptures start moving.

His work draws mostly inspiration from the philosophy of Joseph Campbell and the totemistic principle from Emile Durkheim. He looks at different mythes from different places and time periods and combines them with inspiration from, Manga, the Heavy Metal scene and movies.

exhibitions by Gijs van Poecke

Qama:Re
EXbunker logo

Mar 2, 24

Mar 24

Qama:Re

Gijs van Poecke

Over Qama:Re (maankoning)De beelden van Gijs lijken voorwerpen uit mythes te zijn. Het worden abstracte instrumenten met een mysterieuze functie. Wat hij  met Qama:Re (maankoning) wil creëren is dat de bunker voelt als een soort tombe of heilige plek die je binnenloopt. Er staat een soort altaar wat ook lijkt op een meetinstrument of machine midden in de ruimte met daarachter een groot zwevend schild dat door de cirkel een levende vorm krijgt. Het zwevende schild lijkt ineens een engel die voor het altaar zweeft of is het altaar juist een instrument om met de engel te communiceren of is het geheel een soort shrine voor iets groters. De ruimte is klein en intiem wat de grote zwevende cirkel, die heilig en dynamisch lijkt door alle stralen intens en persoonlijk maakt. Deze keer gaat de engel niet de hoogte in maar komt dicht op de bezoeker te zweven. het roept een ander soort aanbidding op en voelt als iets wat een zege kan geven. Het altaar wordt een soort object waarachter hij tegen de bezoeker lijkt te spreken die een soort mystieke intieme ruimte binnenloopt.