artists|

Yazan Maksoud

Yazan Maksoiud was born in Damascus, but he is not a Damascene. They told him he was an immigrant from Salamiyah – a village in the middle of Syria, but also he was not the son of Salamiyah. Yazan arrived in Europe after the outbreak of the Syrian war as a son of Syria, but he was surprised that he only knew a little about Syria. Today he lives in the Netherlands, but he is also not Dutch. In the end, it seems he is the son of all these lands together.

“These stories made me travel with a nomadic identity, which was assembled and sustained by them altogether. Throughout all my travels, I have always been fascinated by the continuous fight against patriarchal powers and their relation to the global inequalities that torment people’s lives and cultures. So, It became my primary anxiety to follow this patriarchal authority and to engage in every action that uncovers and breaks it through Art. I always want to discover how I can contribute to creating a more harmonious and just life for all through my Art.”

exhibitions by Yazan Maksoud

You Can Smoke Me
EXbunker logo

Jan 7, 23

Jan 29

You Can Smoke Me

Yazan Maksoud

You Can Smoke Me (Feminised Patriarchy’s Pyramid)Feminiseren is een patriarchaalHet werk is een visualisatie van het patriarchale dilemma dat voortdurend wordt gestimuleerd in onze sociale systemen. Het is een performence installatie met een gefeminiseerde wietplant omringd door tekeningen van de vijf stadia die Yazan Maksoud in twijfel trok in de door de patriarchale theorie beïnvloede machtssystemen in onze samenleving. Yazan zal zijn eigen gefeminiseerde boom installeren die bereid was om dit soort ontwikkeling van machtsagentschappen in ons leven te dienen. Hier zullen ze een beeld onthullen van hoe ons lichaam werd gecontroleerd om zich te gedragen en te groeien op specifieke manieren die deze ontwikkelingen van de dominante machten in onze sociale piramide dienen. Aan de andere kant gaat dit werk over een echte plant als medium van onderzoek en werk in zijn kunst. Deze dode boom zal een echt beeld vormen van de gehaaste levenscirkel waarin we allemaal leven in dit grote kapitalistische systeem dat onze wereld vandaag de dag regeert. Hoe is ons lichaam van nature gevormd om zich in deze systemen te gedragen? In welke realiteiten leven we?