artists|

Timothy Voges

Timothy Voges (CW, 1993) obtained a Bachelor's degree in Fine Art from the HKU University of the Arts Utrecht. In the years following his graduation, Timothy has continued to develop his artistic practice, focusing on forgotten images and stories found in his collection of old books, magazines, and photographs from the Antillean archive. Nostalgia plays an important role in Timothy’s work. He approaches it as a powerful emotional trigger—capable of evoking a longing for the past and a yearning to relive memories, experiences, and stories that have faded over time. Through his process of image manipulation—using collage—and oil painting, he breathes new life into these forgotten fragments of time. At the same time, he weaves cultural elements from his homeland and background into his work. In doing so, we are invited to immerse ourselves in a world of lost time and forgotten stories, and to reflect on our own relationship with history and collective memory.

San Antoni

exhibitions by Timothy Voges

Kanta Kokoyoko 2025
EXboot logo

Jul 3

Jul 27

Kantika di Galiña (The Hen's Song)

Timothy Voges

Curaçao kent een rijke orale traditie. Generaties lang werden verhalen, gewoontes en bijgeloven mondeling doorgegeven: van oma’s op de stoep tot verhalende mannen onder de boom. Het was een manier van leven, houvast voor het dagelijks bestaan. Maar met de opkomst van het moderne leven, zijn veel van deze verhalen langzaam vervaagd en de betekenissen vergeten. Wat ooit vanzelfsprekend was, leeft nu slechts voort in vage herinnering. Timothy Voges groeide op tussen deze vertellingen. Als kind luisterde hij naar de verhalen die hem angst aanjoegen, deden lachen, of stil maakten van verwondering. Sommige leken magisch, andere beklemmend, maar ze hoorden erbij. Nu jaren later en ver van zijn geboorteland, voelt hij de noodzaak om deze verhalen opnieuw ruimte te geven. Niet in woorden, maar in beelden. Door middel van olieverfschilderijen blaast hij de oude verhalen nieuw leven in, zodat ze opnieuw verteld kunnen worden, en ook weer kunnen wortelen in de herinnering van anderen. In deze serie schilderijen vormen bijgeloof en volksverhalen de kern. Elk werk is een fragment van een groter verhaal: een los detail dat tegelijkertijd persoonlijk én universeel is. Er zijn kippen die kraaien als hanen, wat betekent dat ongeluk op komst is. En dan is er de “doodsvlinder”, een grote zwarte mot die onverwachts je huis binnenvliegt. In de volksmond is dit een boodschapper van de dood. Zulke symbolen zijn diep verankerd in de Curaçaose cultuur, zelfs als men niet meer precies weet waarom. Naast de bijgeloven weerspiegelen de schilderijen ook Timothy’s eigen jeugd: momentopnames van zijn herinneringen, doordrenkt met nostalgie. Door deze elementen te schilderen, krijgen ze een nieuwe fysieke vorm. Ze worden tastbaar, zichtbaar, opnieuw bespreekbaar. De werken worden een drager van cultuur, een plek waar herinnering en verbeelding samenkomen. In een wereld waarin mondelinge tradities steeds meer verdwijnen, biedt beeldende kunst een alternatief om geschiedenis levend te houden.